اصول طراحی لیبل

اصول طراحی لیبل

یکی از موضوعات مهم در موفقیت کسب و کارها برندسازی آن‌ها است که به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از روش‌های برندسازی، به خصوص برندسازی محصولات غذایی

طراحی لیبل برای آن‌ها است. لیبل برچسبی است که روی بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرد و به نوعی شناسنامه آن محصول است که مشتریان با مشاهده آن، برند را تشخیص می‌دهند.

در بسته‌بندی ساده محصولات، لیبل‌ها اولین چزی هستند که به چشم می‌خورند، بنابراین طراحی آن‌ها باید اصولی و با دقت انجام شود. از اصول طراحی لیلب که منجر به بستته‌بندی

زیباتر شده و در ترغیب مشتریان به خرید یک محصول موثر است، موارد زیر را می‌توان نام برد.

۱. سادگی و وضوح

اولین اصل در طراحی لیبل محصولات مختلف به خصوص مواد غذایی، سادگی و وضوح آن‌‌ها است. لیبل محصولات معمولا شامل جزئیاتی مانند آدرس، نام محصول، اطلاعات تماس و ارتباط

با تولید کننده و ترکیبات آن است که در کنار لوگوی محصول و المان‌های مورد نظر برای زیباسازی آن به کار می‌روند. برای دیده شدن همه این موارد و جلوه جذاب‌تر آن‌ها در بسته‌بندی

محصول باید به سادگی و وضوح آن‌ها دقت کرد. لیبلی که خوانا نباشد و مشتری قادر به فهمیدن جزئیات آن نباشد، جذابیتی برای او نخواهد داشت. البته خوانا بودن و سادگی به معنیچاپ لیبل

استفاده از طرح‌های ابتدایی و فونت‌های درشت برای لیبل نیست، بلکه انتخاب نمادها و تصاویر و فونتی که برای نوشته‌های لیبل انتخاب می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که مشتری

به راحتی قادر به خواندن و درک آن‌ها باشد. برای مثال اگر پس‌زمینه لیبل شما تیره باشد و فونتی تیره را برای نوشته‌های آن انتخاب کنید، مطالعه تمام آن‌ها مشکل خواهد بود.

۲. تطابق طرح با محتوای محصول

از دیگر اصول طراحی لیبل ، تطابق طرح با محتوای محصول است. این اصل اهمیت زیادی در طراحی اصولی لیبل دارد و بی‌توجهی به آن گاهی باعث بازخوردهای منفی در مشتریان خواهد شد.

اگر طراحی لیبل شما با محتوای محصولی که روی آن قرار می‌گیرد، متفاوت باشد مشتری اعتمادی به برند و محصول شما نخواهد کرد و این موضوع احتمال خرید توسط مشتری را کاهش می‌دهد.

رعایت این اصل چندان سخت نیست، کافی است به محتوای محصول یا نوع ارائه خدمات برند خود دقت کنید و طراحی لیبل را مطابق با آن انجام دهید. به عنوان مثال اگر برند شما

به طور تخصصی در زمینه تولید محصولات لبنی فعالیت می‌کند، بهتر است در برند خود نشانی از لبنیات داشته باشید یا اگر برند شما تولید کننده محصولات ارگانیک است، می‌توانید

نمادهای مشخص کننده این محصولات را روی لیبل چاپ کنید تا مشتری به محض مشاهده آن‌ها، محتوای بسته‌بندی را تشخیص دهد.

تطابق طرح با محتوای محصول علاوه بر موارد گفته شده، در جلب توجه و نظر مشتری رای خرید محصول هم تاثیر زیادی دارد. ظاهر و بسته‌بندی یک ماده خوراکی، اولین چیزی است

که مشتریان را به خرید آن ترغیب می‌کند. به خصوص اگر محصول به گروه خاصی از افراد اختصاص داشته باشد، تطابق طراحی لیبل با محتوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

طبیعتا خوراکی مخصوص به کودکان با یک طراحی مناسب بزرگسال برای آن‌ها جذاب نخواهد بود اما همان محصول با یک طراحی کارتونی، از همان نگاه اول توجه کودک را به خود جلب می‌کند.

10 نکته موثر تایپوگرافی برای تقویت طراحی چاپ شما

۳. خلاقیت

خلاقیت در طراحی، سومین مورد از اصول طراحی لبیل مواد خوراکی است. همان‌طور که گفته شد، اولین مرحله از جذب و ترغیب مشتریان برای خرید یک محصول با مشاهده لیبل و بسته‌بندی

آن محصول اتفاق می‌افتد، بنابراین طراحی خلاقانه را می‌توان راهکاری عملی برای سبقت گرفتن از رقبا هم عنوان کرد. حتی اگر همه نکات طراحی لیبل مانند انتخاب رنگ مناسب

برای پس زمینه و نوشته‌ها، استفاده از سایز مناسب لیبل و جزئیات آن و تصاویر جذاب را رعایت کنید اما در تمام آن‌ها از طراحی دیگر محصولات کپی کنید، مشتری هرگز جذب

طراحی و لیبل شما نخواهد شد. کم‌کاری در این اصل یعنی خلاقیت در طراحی لیبل گاهی باعث ضرر هنگفت کسب و کار می شود.

نوآوری و خلاقیت در طراحی لیبل مانند طراحی لوگو و دیگر جزئیاتی که مربوط به برند و محصول است، برند شما را در ذهن مشتریان ماندگار می‌کند. این مورد را با مثالی بهتر درک می‌کنید.

برای مثال همه ما با محصولی مانند خرما آشنا هستیم و انواع مختلف آن را از فروشگاه‌ها خریداری کرده‌ایم. بیشتر انواع خرماها، بسته‌بندی مشابه با طراحی یکسان در جعبه و لیبل دارند

بنابراین کمتر کسی از میان ما با برندهای مختلف تولید کننده خرما آشنایی دارد اما در مورد  محصولی مانند بستنی موضوع فرق می‌کند. طراحی بسته‌بندی و لیبل محصولات لبنی مانند

بستنی در هر برند به شکلی خلاقانه و متفاوت انجام می‌شود، به همین دلیل مشتریان با مشاهده لیبل آن به سادگی برند و تولید کننده را تشخیص می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا